بازگشت

۰۷/دی/۱۴۰۰

اشتراک گذاری

تاثیر فنگ شویی در محیط اداری و روحیه کارکنان

یکی از چالش‌هایی که بعد از رواج فنگ شویی در سراسر دنیا به وجود آمد، تاثیرات فنگ شویی روی روحیه انسان‌ها بود. در چند سال اخیر که دکوراسیون داخلی اداری معنای دیگری به خود گرفته است، می‌توان اثری از هر دکوراسیون و دیزاینی را در محیط‌های اداری نیز ببینید. تاثیر فنگ شویی در محیط اداری نیز از این مسئله مستثنا نبود. در این مقاله به بررسی تاثیر فنگ شویی در محیط اداری روی روحیه کارکنان می‌پردازیم.

فنگ شویی یعنی چه؟

فنگ شویی(feng shui) یک فلسفه باستانی چینی است که در مورد دکوراسیون یک مکانی مانند منزل یا محل کار نظریه‌هایی را ارائه داده است. معنی لغوی آن آب، باد است که بخش فنگ آن، آب معنا می‌دهد و بخش شویی به معنای باد است.

در فنگ شویی چه عواملی مهم اند؟

فنگ شویی فلسفه‌ای پیچیده در عین حال ساده‌ایست که اگر بخواهید به صورت کامل و دقیق آن را فرا گیرید در کلاس‌های آموزش تخصصی می‌توانید آن را دریابید.

در این فلسفه دقت بسیاری در انتخاب نوع مبلمان اداری و نحوه قرارگیری آن در چه مکان و به چه صورتی، شده است. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در فنگ شویی در محیط اداری باید رعایت شود، رعایت نظم و ترتیب می‌باشد. همینطور دور ریختن وسایل قدیمی و کهنه که بار و انرژی منفی به محیط القا می‌کنند. نکات ذکر شده بیانگر تاثیر فنگ شویی محیط اداری در روحیه کارکنان است.

در فلسفه فنگ شویی ۵ عنصر مهم وجود دارد؛ آب، چوب، آتش، خاک و فلز. چینی‌ها معتقدند این ۵ عنصر در یک چرخه قرار می‌گیرند و هرکدام از آن‌ها، عنصر دیگری  را ایجاد می‌کند. همچنین به هیچ عنوان این چرخه نباید بهم بخورد؛ چون باعث به وجود آمدن انرژی منفی و تاثیرات منفی می‌شود.

آب عامل تغذیه چوب است (مثلا چوب را گیاهان در نظر بگیریم)، چوب به عنوان سوخت آتش استفاده می‌شود، بعد از پایان آتش خاکستر تولید می‌شود و در نهایت فلز را می‌توان از خاک بدست آورد.

دو اصل مهم دیگری که در این فلسفه مهم است؛ یین(yin) و یانگ(yang) می‌باشد که دایره سفید یانگ و دایره سیاه بیانگر یین است. یانگ نماد خورشید و روشنایی و یین نماد شب و تاریکی است. خورشید منبع انرژی یانگ به حساب می‌آید. این دو در حالی که متضاد هم هستند اما به نوعی مکمل همند. بهتر است حفظ تعادل بین یین و یانگ برقرار شود.

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید درباره نحوه استفاده از پارتیشن اداری در محیط کار هم بخوانید.

چگونه فنگ شویی در محیط اداری را اجرا کنیم؟

اولین قدمی که می‌توان در راستای اعمال فنگ شویی در محیط اداری خود انجام دهید، این است که وسایل قدیمی و اضافی و ناکارآمد را از جلوی چشمانتان بردارید و آن‌ها را دور بریزید .

جهات قرارگیری هر کدام از وسایل محیط کاری طبق این فلسفه، مهم است که چه چیزی کجا قرار بگیرد؟

استفاده از رنگ‌های مناسب در بیشتر شدن انرژی مثبت در محل مورد نظر موثر است. در فنگ شویی در محیط اداری، شکل وسایل هم حائز اهمیت است. مثلا استفاده از وسایل نوک تیز به هیچ عنوان توصیه نشده و به جای آن استفاده از وسایل گرد و بدون لبه مورد استقبال قرار گرفته است.

کاربرد فنگ شویی در محیط اداری

همانطور که گفته شد فنگ شویی در محیط اداری، رعایت اصول در چیدمان و استفاده از بهترین وسایل و جانمایی در بهترین مکان در جهت بهبود روحیه کارکنان است.

به عنوان مثال یکی از نکاتی که در این فلسفه بیان شده قرار ندادن میز مدیریت یا میز کنفرانس روبروی دیوار است. چون دیوار سرد است و انرژی منفی را به کارمندان منتقل می‌کند. اگر چاره‌ای در این زمینه نبود، بهتر است تابلوهای مناسبی روی آن دیوار نصب شود تا از طریق آن تابلو، انرژی مثبت هم به محیط و هم به کسی که قرار است پشت آن میز بنشیند، انتقال داده شود.

و همچنین نباید صندلی اداری پشت به پنجره باشد، چرا که انرژی مثبتی که به واسطه نور آفتاب می‌توان در روز دریافت کرد به مراتب کمتر می‌شود.

رعایت اصول و نکات فنگ شویی در محیط اداری باعث می‌شود محل مورد نظر منظم‌تر و زیباتر جلوه کند.

پیشنهاد مطالعه: شما همچنین می‌توانید با برقراری ارتباط با مجموعه پادایران از مشاوره دکوراسیون داخلی اداری ما برخوردار شوید.

تاثیر فنگ شویی در محیط اداری و روحیه کارکنان

آیا فنگ شویی در محیط اداری روی روحیه کارکنان تاثیر دارد؟

تمام نکاتی که در بالا گفته شد بیانگر تاثیر فنگ شویی در محیط اداری در روحیه کارکنان و اثر مستقیم اشیاء بر انسان‌ها هستند. 

در واقع در فلسفه فنگ شویی اگر اشیاء کدر باشند، رنگ و شکل نامناسبی داشته و در جای درستی جانمایی نشده باشند، باعث دلمردگی فضای کاری و ایجاد انرژی منفی در فضا و میان کارکنان می‌شوند. اگر عکس موارد ذکر شده رعایت شود، انرژی مثبت وارد محیط شده و گویی به جان تمام کارکنان تزریق می‌شود.

این یعنی، تاثیر فنگ شویی در محیط اداری در روحیه کارکنان بسیار مثبت است.

استفاده از گل‌های طبیعی به جای گل‌های مصنوعی حس شادابی و طراوت و تازگی به انسان منتقل می‌کند. این نیز نکته قابل توجهی است که رعایت کردن آن هم باعث افزایش روحیه کارکنان می‌گردد.

کلام آخر

در واقع فنگ شویی در محیط اداری مشتمل تمام نکاتی می‌شود که با رعایت کردن آن حس خوبی از اطراف و اشیاء به انسان منتقل می‌شود؛ نکاتی مرتبط با دکوراسیون اداری و ارتباط اشیا با انسان‌ها. تمام چیزهایی که اگر درست جای خودشان قرار گیرند، هم به انسان‌های در آن مکان و هم تمام کسانی که قرار است وارد آن مکان شوند، انرژی مثبت هدیه می‌دهد.

close